Muuto - en succeshistorie du bør kende

Muuto - en succeshistorie du bør kende

Muuto - en succeshistorie du bør kende

Ordet Muuto er finsk og betyder både forandring og nyt perspektiv. Og det var præcis det, grundlæggerne Kristian Byrge og Peter Bonnén, der står bag det danske designfirma Muuto, ønskede sig, da de startede virksomheden op fra bunden i 2006. De to havde flere ting til fælles. De var begge udstyret med et stort og brændende iværksættergen, og delte drømmen om at starte egen virksomhed. Og så var de enige om, at det, der grundlæggende skulle drive værket, var lyst.
På trods af at ingen af dem var uddannet inden for design, så brændte de begge for lækkert design og kunsthåndværk. Deres mission blev da også at bringe dansk og nordisk design tilbage i den internationale førertrøje. De skabte derfor en knivskarp profil, hvor de valgte at håndplukke nye upcomming designere fra både Danmark, Sverige, Norge og Finland, der turde træde ud af skyggen af de gamle mestre – for Muuto ønskede på ingen måde, at der skulle være nogen klassikere i kollektionen – kun nye værker. De ville nemlig vise hele verden, at skandinavisk design er alt andet end kun syverstole og PH lamper og har i den grad leveret det ene formfuldendte designprodukt efter det andet de seneste år – mere konkret 10-12 nye designs inden for lamper, møbler og home accessories om året. De følte begge, at der efter en lidt stille periode igen begyndt at vise sig en stærk bølge af selvtillid i det nordiske design. ”Vi kigger efter designere, der har personlighed og en genkendelig karakter i deres produkter. Folk må gerne forbinde Muuto med det bedste nye nordiske design. Samtidig vil vi gerne have, at man kigger på os, hvis man vil vide, hvad der foregår på den Skandinaviske designscene, ” fortæller grundlæggerne.
Ved at indgå samarbejde med forskellige designere holdt de samtidig fast i et andet vigtigt punkt for dem. De to grundlæggere tror nemlig på, at man kun kan være god til enten den kreative del – at designe produkterne, eller forretning – branding, økonomi og kontakt til pressen. ”Man skal gøre det, man er bedst til og have ressourcer fra begge sider for at komme ud over stepperne, ” mener Kristian Byrge.
Man kan sige om Muuto, at virksomheden formår at ramme plet og sætte sig fast i hukommelsen med deres valg af anderledes materialer, gode designs i et væld af farver og i fornuftige prisklasser. De rammer tiden rent og skaber en tendens/trend. Man føler som kunde, at man køber et godt, utraditionelt produkt med skævhed og kant. En ekstra bonus er, at Muuto samtidig formår at navngive deres produkter, så man husker dem.

Læs mere om Muuto og se produkterne her:
http://www.designlite.dk/muuto/

oprettet 19/06 - 2014